الرئيسية

‎ خالد أبوبكر يكتب : الحقيقة : إننا لم نتفق علي حقيقة!


خالد أبوبكر

  ‎ خالد أبوبكر
2/9/2018 8:50:51 PM

‎هذا المقال جاءت فكرته عندما قلت لاحد الاصدقاء انني لا افضل اغاني ام كلثوم التي غنتها  باللغة العربية الفصحي وانما اعشق اغانيها التي غنتها باللغة العامية. فبدلا من ان يركز  الرجل في فهم ما قلت بدأ يهاجمني بحجة انني انتقد ام كلثوم !! او مابحبش ام كلثوم !!وطبعا تحدث عن انها كوكب الشرق ومافعلته في موضوع المجهود الحربي وغنائها في باريس وصوتها الذي لن يتكرر.. وانا قاعد مذهول جدا !! انا كل اللي قولته اني بحب جدا اغاني اللغة العامية التي غنتها ام كلثوم عن التي غنتها بالفصحي ،، ما علينا..
‎بس الموقف ده خلاني افكر في اننا متحفزين جدا تجاه بعضنا البعض في النقد وايضا لا نستطيع ان نفرق بين القضايا بل ناخذ العاطل علي الباطل دون تفكير وبحث.
‎وهذا الامر ايضا ينطبق علي السياسة فمن يحب عبد الناصر لايري فيه عيبا ومن اعجب بالسادات لا يمكن ان ينتقده وهناك اناس تكره مبارك لدرجة انها لا تذكر له اي شيء حسن واليومين دول في ناس تنظر الي كل مايفعله الرئيس السيسي علي انه هو الصح بعينه وهناك اخرون لا يرون في إنجازاته اي شيء لصالح الوطن.
‎والكام سنة اللي فاتوا كل حاجة حصلت، العادلي وحسن عبد الرحمن قبضوا علي الاخوان وبعدين اتحاكموا ومبارك اتسجن وقبل ما يمشي مبارك من الحكم احمد عز اتحبس اللي هو كان جزء من نظام مبارك وبعدين الاخوان طلعوا براءة من كل القضايا اللي كانوا متهمين فيها وبعدين حكموا مصر وبعد ٣٠ يونيو دخلوا السجن والعادلي وحسن عبد الرحمن ومبارك طلعوا من السجن وابوتريكة طلع ارهابي  ،،، كفاية فقدنا الاستيعاب!!
‎والحقيقة اننا في كل هذه الاحداث التاريخية التي مرت ببلادنا علي مدار اكثر من خمسين عاما مضت لم نتفق علي حقيقة، من اول شرعية عبد الناصر وزملائه مرورا برؤية السادات للسلام وهل مبارك كان هايورث ابنه الحكم ولا غلط ؟ والمجلس العسكري حكم مصر صح  ام لا؟  وابوتريكة ملك القلوب ولا ارهابي ؟ وانتهاء بالعاصمة الادارية الاول ولا التعليم والصحة الاول ؟ مش عارفين نتفق !!
‎وفي ناس عندها مدارس يعني خد عندك المدرسة الناصرية ودول بيعتبروا شخص عبد الناصر حاجة كدة محصلتش ولا تمس وظاهرة عظيمة في الاقتصاد والسياسة والزعامة ( آه والله ) وده ضد اللي انا عاوز أقوله  لحضرتك تماما في هذا المقال وهو البعد كل البعد عن الشخص ولكن تقييم اعماله وكيف اثرت قراراته في رفع شأن الوطن، لكن جرب كده تروح للناصريين وتنتقد عبد الناصر، تبقي كفرت وتجدهم في نفس الوقت هم من يتحدثون ويطالبون بالديموقراطية علما بأن عصر عبد الناصر كان بعافية شوية في موضوع الديموقراطية ده، لكن عبد الناصر بالتاكيد هو رمز للقومية العربية وهو زعيم وجداني اثر في وجدان العرب وافريقيا وكان له دور مع الغلابة في مصر لكن اختلف البعض علي دوره في الاقتصاد والواقع بيقول ان في عصره حدثت نكسة ٦٧.. هو بقي السبب فيها او اصحابه او البواب بتاع بيتنا ممكن تدخل في جدل لا ينتهي ،،،، لكن الحقيقة ان عبد الناصر قائد مهزوم وفي نفس الوقت زعيم له تاريخ كبير
‎واختلف الناس ايضا علي السادت وسياساته الي ان قتل باياد مصرية، السادات الذي حارب وانتصر يقتله واحد من ابناء شعبه !! نعم حدث.
‎بعد ما انتصر في ٧٣ قرر يروح عند عدوه ويعمل معاه اتفاقية سلام فهاجت الدنيا واتهموه بالخيانة وناس قاطعت مصر وبعض العرب قطعوا العلاقات الدبلوماسية ونقلت الجامعة العربية من القاهرة.
‎ وتمر السنين وكلهم يعترفوا انه كان له رؤية سياسية ثاقبة وانه الوحيد اللي قدر يحرر ارضه كلها.
‎مبارك حارب وانتصر وكان قائد عظيم في الجيش المصري ودي حقيقة، لكن حكم مصر ٣٠ سنة وساب ابنه يتصرف في البلد زي ماهو عاوز اخر خمس سنين ولما الشعب ثار عليه حبس ناس كانوا معاه في الحكم ورموز من رموز عصره وبعدين قضت محكمة مصرية بحكم نهائي بادانته في قضايا تتعلق باستيلائه علي المال العام، طيب ينفع تقول ان مبارك بطل من ابطال اكتوبر ؟ ايوه طبعا.. طب قانونا ينفع تقول ان مبارك حرامي حكم عليه وامضي العقوبة ؟ نعم برضه دي تنفع..
‎ندخل بقي علي التقيل ،،.
‎اليومين دول في ناس بتري ان كل ما يفعله الرئيس السيسي هو عين الصواب وان الاقتراب من نقده هو الكفر بعينه ويمثل تحريض علي مصلحة البلاد العليا، وانك لو قلت الصحة والتعليم قبل العاصمة الادارية تبقي اخوان وعميل وخائن وفي ناس تانية لا تري اي انجاز للسيسي ولا تتمني وجوده في الحكم اصلا دون اي تقييم لما فعل.. يارب العباد كل ده ؟؟؟
‎خد بقي نفس عميق وفكر في الكلام اللي جاي :
‎دول كلهم اللي حكمونا بشر وليسوا انبياء ونحن الشعب بشر ولسنا ملائكة كل منهم كان له ما له وعليه ماعليه اصاب في يوم واخطأ في الاخر، وكل منا له معايير في التقييم وما تراه خيرا ليس بالضرورة ان اراه كذلك.
‎لكن الخطأ كل الخطأ هو ان تنحاز للشخص دون تقييم لافعاله ودون تقبل انتقاده ده لا يحدث الا لرب العالمين الذي لا ينتقد وهو الكامل المنزه.
‎فلك عزيزي القارئ ان تتفق يوما وتختلف في اليوم الاخر، ان تصفق لمشروع وتنتقد الاخر، ان تمدح الحاكم في اول الاسبوع وتنتقده في اخره، كل ده صح لانك تقيم فعل الحاكم وليس شخصه، ولابد ان تعرف ان البشر جميعا لم يتفقوا حتي علي رب العباد فمنهم من انكر وجوده والعياذ بالله.
‎ولابد ان تعرف ان اي رئيس لن يخلد فهو بحكم الدستور سيذهب وياتي غيره فلا داعي ان نخلق آلهة في وجدان الغلابة  ولاداعي ان نلهب مشاعر الناس بشكل زائد، كذلك من العدل ألا ننكر ما يفعله اي شخص قدم لبلده وعمل بجد واخلاص.
‎انه التقييم الموضوعي ايها السادة.. انها الحقيقة النسبية وليست المطلقة ،
‎واسمع الاغنية اللي بتحبها لام كلثوم ولا تسمع ما لا تحب من اغانيها
‎ودائما حب الاغنية وماتحبش المطرب.

عدد المشاهدات 117

الكلمات المتعلقة :