دنيا البرلمان

كده..وكده

مع القهوة


  محمـد عمـــر
9/7/2018 10:00:44 PM

لي رأي في الخلاف الدائر حول »توثيق»‬ الطلاق.. أو البحث عن حلول للحد منه.. ببساطة »‬نعمل زي بره».. ويكون من حق الزوجة نصف ممتلكات زوجها إذا ما أراد تطليقها.. ولا نوجع دماغنا بمحاكم ونفقة عيال.. فطالما أن الباشا اختار »‬عروسته» بكامل وعيه وإرادته فعليه أن يتحمل تكاليف التخلص منها.. لأنها مش »‬عجلة» ياخدها لفة ويرجعها لصاحب المحل.. أو أنه يعتبرها »‬بضاعة» أتلفها الهوي مش حيتحاسب عليها
>>>
لم أقتنع يوما بالمثل القائل »‬لبس البوصة تبقي عروسة» لكني مؤمن بمن قال »‬وإيش تعمل الماشطة في الوش العكر».. فالأول منافق والتاني يقول الحقيقة.. من يومين »‬زعل مني» أحد النافذين في مجلس النواب لأني (مالبستش البوصة) فعندما سألني »‬أنت شايف الدورة البرلمانية الجديدة إزاي؟» قلت له بلا تردد »‬مهببة» زي اللي قبلها وقبل اللي قبلها واللي هتيجي بعدها.. فانزعج من ردي (ليه كده بس) ففهمت أنه لا يريد إجابة أو حقيقة.. فقلت له معلش أعذرني أصلي النهاردة نسيت أجيب معايا الطبلة والصاجات.
>>>
من يومين نشرت إحدي المجلات الأجنبية تقريرا أشارت فيه إلي أن مدينة القاهرة الأعلي تلوثا بين مدن العالم.. ولم تقدم وزارة البيئة من جانبها تقريرا »‬يدحض» تقرير المجلة لكنها اكتفت كالعادة »‬بالنفي».. وحاول »‬أبو العريف البيئي» أن يسيس التقرير ويصبغه بنظرية المؤامرة دون أن يقول لنا (هي نسبة التلوث عندنا كام) وبدلا من أن تبرئ »‬البيئة» نفسها من التهمة أكدتها.. لأنها لم تلتزم بسياسة الحكومة اللي بتقول الأرقام مابتعرفش تكدب.
>>>
سألت صديقا برلمانيا »‬أثق فيه» أين أنتم من »‬عك» الضريبة العقارية وما يحدث فيها.. فأبلغني (مع طلب بعدم النشر) أن هناك اتجاها قويا للعودة لضريبة »‬العوايد» التي كانت مطبقة علي العقارات من الستينيات.. لكن بنظام جديد تختلف فيه قيمة العقار والضريبة المستحقة عليه وفقا للمنطقة السكنية.. فسألته و»التوجه» ده من مين بالتحديد؟!.. فقال بلا تردد من البرلمان طبعا.. فأدركت أن الضريبة العقارية مستمرة.

عدد المشاهدات 381

الكلمات المتعلقة :